Výuka lyžování malých dětí

Výukové popruhy - jak na to

Způsob výuky lyžování - především zatáčení - pomocí ovládacích řemínků připevněných na těle dítěte lze považovat u rodičovské výuky (a nejen u rodičovské) za jeden z nejbezpečnějších a především nejšetrnějších způsobů, jak pomoci dětem - i rodičům - při výuce (naprogramování) prvních krůčků na lyžích a zaprogramování prvních pohybů - skluzů a pokusů - pohybů končetin a přenášení váhy - na lyžích.

Podmínkou je používat vhodný model popruhů vyrobených tak, aby

  • kolemjedoucí lyžař nemohl tyto popruhy přehlédnout
  • popruhy byly VĎY 2 - postraní a aby byly vedeny VŽDY od boků = po stranách, ne pouze jeden upevněný na středu trupu / na zádech
  • popruhy byly připevněné na těle v ideální výšce (pas, boky - ne výše)
  • umožnily využívat signální výukové vesty
  • + postupovat ve výuce podle určitých zásad

Tak vyloučíte 90% zásadních chyb a problémů ,které mohou vyplynout z nevhodného vybavení a nevhodného postupu při výuce.
(P.S. právě jsem se vrátil ze svahu, kde na červené sjezdovce "vodil" tatínek s freestylovými lyžemi na nohách kluka cca 4-5 let na dlouhém laně přivázaném ve středu zad. Chlapec jen ležel na zemi - tatínek 5m za ním řval jaké je nemehlo, dítě nebylo na tak prudkém svahu schopné stát ani bokem. Jakmile se rozjelo - dlouhý a špatně připevněný řemen jej okamžitě strhnul dolů na záda - k zemi.... a to je ten problém...)

V následujícím článku používáme speciálně vyráběné popruhy a především výuku zatáčení způsobem, který ješte NEBYL v historii lyžování použit = Neuro-Motion Programing s využitím nového pohybu, který umožňuje výuku zatáčení bez zaprogramování pluhu.
I proto je pak zde použitá technika s pomocí výukových popruhů ideální, rychlá (max 2 víkendy, v 50% postačí pouze první den / víkend - při mnoha výukových lekcích se naučilo dítě ve věku od 5 let samostatně zatáčet za cca 1 - 1,5 hod !) a především maximálně bezpečná, bez negativních vlivů na další postup výuky dítěte.
S ohledem na to, že lékaři doporučují zahájit výuku lyžování až po dosažení věku cca 4 let, kdy je dítě již jakž-takž schopné motoricky uvažovat, reagovat - a především když jeho klouby jsou alespoň trochu připravené na větší zátěž - je nutné u těch nejmenších zajistit co nejmenší namáhání kloubů, a pokud možno za ně převzít tu největší porci zatížení, kterou by muselo dítě samo nést svými končetinami.

Důrazně doporučuji tento zásadní a nejdůležitější postup !!

  1. úplně první pokusy na lyžích (před pokusy na sněhu) zkoušejte doma v obýváku
  2. pak 1 - 2 víkendy chodíme s lyžemi venku na sněhu na rovině, ťapáme, kloužeme a obracíme se / pak zkoušíme vyjít bokem do svahu - malé dítě to nikdy nezvládne, ale zkuste to - jeho lyže jsou spolu s lyžařskými botami něco jako olověná zátěž, a musí se naučit "zabrat" - doposud mu tento pohyb chyběl "v programu"
  3. učíme se také zvednout (jako miminko = na čtyři, obličejem ke svahu, špičky od sebe, pak ručkovat po sněhu směrem k botám - a pomalu stojim = nečekejte zázraky, v plné polní je to děs )
  4. pak ho vezměte mezi nohy / kolena - a pomalu jezděte jenom rovně, lehce přidržujte a učte ho stát na vlastních, lyže jenom paralelně = rovně dolů - držte za boky, ne pod paždí / bude si na Vás jinak lehat / musí se naučit sám stát.
  5. Až když tohle jde - a vyzkoušíte to / dítě si tzv. ROZCHODÍTE s lyžemi - PAK TEPRVE PŘIJDOU POPRUHY!

Popruhy používáme především pro výuku zatáčení - hlavně zatočením se totiž učíme brzdit.

  • Jakmile se tedy po "rozchození" a "zvyknutí" si na lyže dostaneme na svah, musíme se nejprve učit udržet nohy v jízdě rovně (kašlete na pluh, programujte lyžování a ne odstraňování sněhu ze sjezdovky !!!!!!!!!) - takže opět jezděte 2-3 jízdy jenom rovně dolů / zvykejte na rovnováhu, stabilitu, skluz a VEDENÍ LYŽÍ v jízdě
  • až pak se následně učime zpomalovat svoji jízdu = zatáčet, brzdit a zpomalit = přibrzdit.

Každé dítě se učí v lyžařských školách zpočátku brzdit / zpomalovat svoji jízdu POUZE pluhem = gigantické zatížení kyčlí, a kloubů kolene může však v útlém věku způsobit jejich nenapravitelné poškození.
Také "zaprogramování" tohoto pohybu = pluhu pro brždění je doslova životu nebezpečné - dítě pak v krizové situaci neudělá vůbec nic - jen srazí špičky lyží do pluhu - a přímo obličejem práskne do překážky.
Učte proto - a programujte dítě - na zastavení POUZE a HLAVNĚ a jenom zatočením = do protisvahu. Brzdit bokem ke směru jízdy. Rána do překážky pak je mnohem bezpečnější.
Učte ho, že zastavit pomocí pluhu NENÍ MOŽNÉ !

První pokusy ale dítě samo nezvládne. Proto je ideální, když pro první pokusy na lyžích (dokud dítě nezvládne samo řídit oblouky) převezme v kritických situacích dospělý - tzv. vodič. A právě tady neexistuje lepší pomůcka, než dobře zkounstruované výukové popruhy.
Učitel / rodič (dále pouze "vodič") tak přebírá na sebe pro první pokusy veškeré zatížení vzniklé v kritické situaci - nedokonalým bržděním a zatáčením.
Dítě na začátku učíme pouze paralelní vedení lyží - rovný skluz a jízdu "bez odporu" lyží pokud možno šikmo svahem nebo (vždy!!) z mírného svahu tak, aby lyže neměly tendenci se rozjíždět, klouzat stranou a aby popruhy nebyly neustále v tahu.
Je logické, že se oblouku v jízdě na svahu určitě nevyhneme - dokonce je to nutnost pro zpomalení jízdy, takže je to i hlavní cíl naší výuky.
NEJEZDÍME tedy pouze rovně dolů ze svahu - musíme občas něco nebo někoho objet, nasměrovat jízdu k vleku, k okraji sjezdovky, okolo kamenů a boulí .... a právě tady je důležité, jaký technický systém (konstrukci popruhů) pro výuku použijeme.

POZOR - O TOMTO SYSTÉMU SE NEBAVÍME:
Na svahu můžeme často vidět pokusy rodičů vodit svoje děti po sjezdovce na jednom dlouhém laně (viz výše popsaná výuka tatínka + 4 roky), upnutém jednobodově ve středu pasu = na zádech dítěte.
Je třeba si uvědomit (a můžete to sami na sobě vyzkoušet), že pokud je takto upnuté lano zatížené na svahu váhou lyžaře, doslova a do písmene mu ZNEMOŽŇUJE zatáčet, i zabrzdit bokem, nebo i jez šikmo svahem ! Fyzikálně dítěti tah lana upnutého jednobodově na zádech - na středu trupu - stáčí tělo pořád a jedině OBLIČEJEM ZE SVAHU dolů !!
Právě tak používání GUMY - opět uvázáné na zádech dítěte místo popruhu - je katastrofa - a totálně k ničemu!

Používejte lano / ale ne zase moc těžké a neohebné / nejlépe černé, ideální jsou širší ale lehké - ploché popruhy, aby je nikdo nepřehlédl - se dvěma konci.
Popruhy přiložíte zazadu k pasu dítěte tak, aby oba konce směřovaly nejprve dopředu / překřížíte / a pak vedete při bocích dozadu - po stranách / u boků trupu / a vodič pak drží lano za oba konce, v dostatečném odstupu, nebo můžete použít nejideálnější pomůcku - výukové popruhy s odkládací kapsou, které pro Vás speciálně vyrábíme.
Občas je různě v obchodech k dostání i speciálně upravená výstražná cvičná vesta, která má ale oproti samostatným popruhům několik menších nevýhod (různé velikosti pro různý věk - odrůstání dítěte, jiná velikost pro jiné oblečení, nedostatečné držení na trupu pro otáčení a zvedání dítěte, příliš vysoko uchycené řemeny atd.).

Oba lyžaři jedou v tandemu VŽDY bez holí - zásada - dítě má VŽDY obě ruce na kolínkách v mírném předklonu, vodič drží před sebou oba konce řemenu. Mírným přitažením jedné strany - nebo často pouze povolením druhé strany - se lehce natáčí trup dítěte spolu s lyžemi.
POZOR!
Při nepřiměřené délce lyží pro první krůčky = lyže nad 80cm - už pomocí popruhů budete dítě jen těžko natáčet do nového směru! Vedení lyží v přímém směru je tak silné, že lyže prostě nereagují - především při vyšší váze dítěte. V tomto případě Vám musí dítě do zatáčení pomáhat - a vy mu zatáčení pomocí poruhů pouze usnadníte.
Pokud má dítě přiměřené lyžičky, začínáte hned i pomalu zatáčet. Tímto způsobem dokáže vodič jedoucí dítě hned od počátku především ŘÍDIT posvahu !
Využívejte k ježdění v tandemu pouze mírné svahy, které by dítě již bylo schopné samo zvládnout !